De finländska kyrkoledarna träffade på tisdagen undervisningsminister Anders Adlercreutz på Ständerhuset för att diskutera nuläget och framtiden för religionsundervisningen i de finländska skolorna. Samtalet fördes i en öppen och konstruktiv anda.
Ärkebiskop Elia från Ortodoxa kyrkan i Finland, som också är ordförande för Ekumeniska Rådet i Finland (ERF), lyfte fram rådets ställningstagande till stöd för undervisning i den egna religionen. Ställningstagandet har utarbetats ur minoritetsreligionernas perspektiv.
– Utredningar visar att den nuvarande modellen bättre beaktar både minoriteter och integrationen av elever med invandrarbakgrund än ett gemensamt religionsämne. Ekumeniska Rådet deltar gärna i det fortsatta utvecklingsarbetet och bidrar med sin sakkunskap om minoritetskyrkor, ekumenik och religionsdialog, sade ärkebiskop Elia.
Minister Adlercreutz uttryckte sin uppskattning för den öppna dialogen, ERF ställningstagande om religionsundervisningen och kyrkornas engagemang i samhällsdebatten. Han framhöll också värdet av det ekumeniska samarbetet mellan de finländska kyrkorna, något som inte är en självklarhet i ett internationellt perspektiv.
Samtidigt konstaterade undervisningsministern att den nuvarande modellen innebär utmaningar när det gäller att stärka elevernas religionskompetens. Religionernas betydelse i samhället tycks snarare öka än minska, och därför är kunskap om religioner fortsatt viktig. Adlercreutz betonade också sin uppskattning för det omfattande arbete som kyrkorna utför och uttryckte en önskan om att de även framöver aktivt ska delta i samhällsdebatten genom att lyfta fram mänskliga perspektiv och minoriteternas röster.
Under mötet diskuterades både de möjligheter och de utmaningar som den nuvarande modellen för religionsundervisning medför, liksom vilken roll kyrkorna kan spela i det fortsatta utvecklingsarbetet. För närvarande pågår ett beredningsarbete, men några förändringar i läroplanen kommer inte att genomföras under den nuvarande regeringsperioden.
Kyrkoledarna lyfte också fram behovet av att stärka de kristna skolornas verksamhetsförutsättningar. Dessutom betonades den viktiga roll som trosbaserade organisationer spelar inom utvecklingssamarbetet.
Avslutningsvis tackade Ekumeniska Rådet i Finlands generalsekreterare Laura Häkli ministern för mötet och för den regelbundna dialogen med kyrkoledarna.
Vid mötet deltog
- Ärkebiskop Elia (Ortodoxa kyrkan i Finland)
- Ärkebiskopens specialmedarbetare Jelisei Heikkilä (Ortodoxa kyrkan i Finland)
- Biskop Raimo Goyarrola (Katolska kyrkan i Finland)
- Kyrkosamfundsledare Aimo Helminen (Finlands Adventkyrka)
- Distriktsföreståndare Soile Kasi (Finlands Metodistkyrka)
- Kyrkosamfundsledare Tommi Koivunen (Finlands Frikyrka)
- Territoriechef överstelöjtnant Saga Lippo (Frälsningsarmén)
- Pastor Roger Andersson (Missionskyrkan i Finland)
- Distriktsföreståndare Sarah Tiainen (Finlands svenska metodistkyrka)
- Rev’d Maria Obafemi-Onuigbo (Anglikanska kyrkan i Finland)
- Kyrkosamfundsledare Jari Portaankorva (Finlands Baptistsamfund)
- Pastor Maria Röyks (Finlands svenska Pingst FSP)
- Styrelseordförande Kauko Uusila (Finlands Pingstkyrka)
- Kanslichef Niilo Pesonen (Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland)
- Ärkebiskopens specialmedarbetare Juha Meriläinen (Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland)
- Generalsekreterare Laura Häkli (Ekumeniska Rådet i Finland)
- Sakkunnig Suvi-Tuulia Vaara (Ekumeniska Rådet i Finland)




