Suomen ekumeenisen neuvoston kannanotto Irakin sotaan 20.3.2003

Suomen ekumeenisen neuvoston vuosikokous ilmaisee järkytyksensä siitä, että Yhdysvallat on tänä aamuna hyökännyt Irakiin.

Suomessa toimivien kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen edustajina olemme syvästi pettyneitä siitä, että Yhdysvallat ja sen kanssa liittoutuneet valtiot ovat hyväksyneet sodan politiikkansa välineeksi ja aloittaneet sodan ilman Yhdistyneiden kansakuntien hyväksyntää.

Kriisin eri vaiheissa kirkot ovat kehottaneet päättävissä asemissa olevia jäseniään pidättymään sotaan johtavista toimista ja etsimään rauhanomaisia ratkaisuja Irakin riisumiseksi aseista. Myös nyt sotaan ryhtyneissä maissa kirkot ovat rukoilleet rauhan puolesta ja vedonneet maittensa hallituksiin rauhanomaisten ratkaisujen puolesta.

Pettyneitä olemme siitä, että Yhdysvaltain presidentti George W. Bush kieltäytyi ennen ratkaisevia päätöksiään ottamasta vastaan oman maansa kirkkojen edustajia ja keskustelemasta heidän kanssaan.

Olemme pettyneitä Irakin presidentti Saddam Husseiniin ja hänen hallintoonsa, kun se ei omalta osaltaan ollut valmis riittävään yhteistyöhön kansainvälisen yhteisön kanssa rauhan säilyttämiseksi Lähi-idässä.

Sota merkitsee mittaamattomia inhimillisiä kärsimyksiä. Erityisesti ajattelemme siviili- ja lapsiuhreja sekä niitä kodittomia ja pakolaisia,

joilta sota vie edellytykset rakentaa yksilöiden ja yhteisöjen elämää terveelle pohjalle.

Emme näe Yhdysvaltojen Irakin vastaista sotaa kristinuskon ja islamin yhteentörmäyksenä. Ilmaisemme myötätuntomme rauhaan pyrkiville islamin edustajille. Uskontojen edustajien on oman vakaumuksensa, ihmisoikeuksien ja yhteisten arvojen pohjalta etsittävä tietä pysyvään ja oikeudenmukaiseen rauhaan.

Vetoamme kirkkoihin, kristillisiin yhteisöihin ja niiden seurakuntiin, että ne tarjoaisivat ihmisille mahdollisuuden kokoontua yhdessä kirkkoihin rukoilemaan niin sotaan lähteneiden kuin sodan uhreiksi joutuvien puolesta.

Vetoamme yksityisiin ihmisiin, että nämä sytyttäisivät kodeissaan ja työpaikoillaan rukouksen kynttilöitä toivon merkeiksi. Pimentyvä maailmamme tarvitsee nyt paljon valoa ja rukousta. Emme myöskään saa unohtaa niitä, joiden kärsimys nyt jää Lähi-idän tapahtumien varjoon. Muistakaamme köyhiä, murheellisia, kärsivällisiä, nälkäisiä ja janoavaisia sekä niitä, jotka armahtavat toisia. Rukoilemme, että Jumala tekisi meistä rauhantekijöitä.

Autuaita ovat hengessään köyhät,

sillä heidän on taivasten valtakunta.

Autuaita murheelliset:

he saavat lohdutuksen.

Autuaita kärsivälliset: he perivät maan.

Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan.

Autuaita ne, jotka toisia armahtavat:

heidät armahdetaan.

Autuaita puhdassydämiset:

he saavat nähdä Jumalan.

Autuaita rauhantekijät:

he saavat Jumalan lapsen nimen.

(Matt. 5:1-9)

Jaa somessa: