Oikeusministeriö on pyytänyt lausuntoa hallituksen esityksen luonnoksesta laiksi yhdenvertaisuuslain muuttamisesta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)koskien varhaiskasvatuksen yhdenvertaisuuden edistämisvelvoitetta.
Suomen Ekumeeninen Neuvosto vastustaa kaavailtua yhdenvertaisuuslain muutosta. Tällä hetkellä voimassa olevassa yhdenvertaisuuslain 6 a §:ssä todetaan, että varhaiskasvatuksessa tulee edistää yhdenvertaisuutta tekemällä yhdenvertaisuussuunnitelma. Hallitus esittää, ettei varhaiskasvatuksessa enää velvoiteta tekemään toimipaikkakohtaista yhdenvertaisuussuunnitelmaa. Esitetty lakimuutos huonontaisi merkittävästi yhdenvertaisuuden edistämistä suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa Suomen Ekumeenisen Neuvoston jäsenkirkot ja kristilliset yhteisöt toimivat ja ovat osallisina.
Yhdenvertaisuussuunnitelman tekeminen yhteisössä on itsessään prosessi, joka edistää näitä tavoitteita. Yhdenvertaisuussuunnitelman tekeminen osallistaa ja sitouttaa yhteisön jäsenet yhteisiin tavoitteisiin. Samalla paikallisesti toteutetussa prosessissa on opetuksellinen ulottuvuus, joka voi parantaa yhteisöjen jäsenten ymmärrystä yhdenvertaisuuden edistämisen merkittävyydestä.
Suomen Ekumeeninen Neuvosto on myös rohkaissut omia jäsenyhteisöjään tekemään yhdenvertaisuussuunnitelmia, joissa huomioidaan kehitystarpeet paikallisessa yhteisössä. Näkemyksemme mukaan yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman yhdessä työstäminen on olennaisen tärkeä osa syrjimättömyyden edistämisessä ja se sitouttaa yhteisön edistämään yhdenvertaisuutta. Tällaisen suunnitelman yhdessä työstäminen ennaltaehkäisee myös aktiivisesti monenlaista syrjintää, esimerkiksi rasismia. Ennaltaehkäisyn merkittävyyttä ei tule aliarvioida. Yhdenvertaisuussuunnitelmia laadittaessa tulee huomioida ja kuulla jokaisen toimipisteen erityisistä tarpeista yhdenvertaisuuden edistämisen suhteen.
Suomen Ekumeeninen Neuvosto pyytää kiinnittämään huomiota Mannerheimin Lastensuojeluliiton erinomaiseen ja kattavaan lausuntoon ja siinä nostettuun huoleen lasten oikeuksien toteutumisen heikkenemisestä, mikäli yhdenvertaisuuslain muutos hyväksytään.
Kuten lukuisat muut lausunnon antajat, myös Suomen Ekumeeninen Neuvosto kantaa huolta lain valmisteluprosessista, sillä tärkeän varhaiskasvatuksen yhdenvertaisuuden edistämisvelvollisuutta koskevan hallituksen esityksen kohdalla poiketaan lausuntokierroksen ohjeellisesta pituudesta kahdella viikolla ja lausuntokierros on ajoitettu yleiseen lomakauteen.
Yhdenvertaisuuden edistäminen on laissa (540/2018) varhaiskasvatukselle asetettu tavoite. Yhdenvertaisuus sisältyy myös valtakunnallisiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2022).
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) arvioi paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien toteutumista päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa (28:2023). Yksi arvion perusteella tehdyistä suosituksista liittyy Suomen Ekumeenisen Neuvoston tärkeänä pitämään katsomukselliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen sekä tavoitteelliseen katsomuskasvatukseen:
”Katsomuksellinen ja kulttuurinen moninaisuus tulee tunnistaa ja katsomuskasvatusta toteuttaa tavoitteellisesti. Arvioinnin perusteella katsomuskasvatuksen toteuttaminen lapsiryhmissä koettiin haastavaksi. Varhaiskasvatuksen henkilöstöä tulee kannustaa aiempaa vahvemmin katsomuskasvatuksen toteuttamiseen.”
Katsomuskasvatus edistää suvaitsevaisuutta, dialogia ja yhdenvertaisuutta. Sen voidaan nähdä tukevan myös yhteisöllisyyttä ja näin ehkäisevän ulkopuolisuutta, syrjintää ja rasismia. Nämä tavoitteet on kirjattu Suomea velvoittaviin ihmisoikeussopimuksiin, kuten Lapsen oikeuksien sopimukseen.
Suomen Ekumeeninen Neuvosto yhtyy Yhdenvertaisuusvaltuutetun lausuntoon erityisesti näissä kohdissa Yhdenvertaisuusvaltuutetun lausunnosta:
Varhaiskasvatuksen suunnitteluvelvoitteen siirtäminen toimipaikoilta järjestäjätasolle luo eron varhaiskasvatuksen ja muun koulutuksen välille, kun koulutuksen yhdenvertaisuussuunnittelu pysyy oppilaitostasolla. Kun tasa-arvosuunnittelu kuitenkin säilyy toimipaikkatasolla, syntyy varhaiskasvatukseen myös ero eri lainsäädäntöjen ja eri syrjintäperusteisiin liittyvien suunnitelmien välille. Erot suunnitteluvelvoitteessa koulutuksen eri tasoilla ja eri syrjintäperusteilla aiheuttaa sekaannusta koulutuksen kentällä. Erot ja epäjohdonmukaisuudet hankaloittavat myös yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnittelun tilan seurantaa ja valvontaa.
Hallituksen esitys yhdenvertaisuuslain muuttamiseksi niin, että yhdenvertaisuussuunnitteluvelvoite siirrettäisiin toimipaikkatasolta varhaiskasvatuksen järjestäjän tai palvelun tuottajan tasolle ei edistä yhdenvertaisuuden toteutumista, vaan pikemmin altistaa lapsia syrjinnälle. Esitys luonnos on perustuslain ja yhdenvertaisuuslain tavoitteiden, hallitusohjelman, kansallisen lapsistrategian sekä hallituksen rasismin vastaisen toimintaohjelman vastainen. Esitetty muutos ei myöskään tuo säästöjä valtiontalouteen. Näillä perusteilla yhdenvertaisuusvaltuutettu vastustaa esitettyä muutosta yhdenvertaisuuslakiin.
Olemassa olevan tutkimustiedon perusteella aiemmalle lakimuutokselle on ollut todellinen tarve, eikä edellisen lakimuutoksen vaikutuksia ole vielä voitu arvioida. Suomen Ekumeeninen Neuvosto kokee huolestuttavana, että mahdollisesti toimiva työväline tietoisuuden ja ymmärryksen lisäämiseksi yhdenvertaisuudesta hylätään vailla todennettua kokemusta sen toimivuudesta.
Helsingissä 6.8.2024
Suomen Ekumeeninen Neuvosto ry
Mayvor Wärn-Rancken, pääsihteeri (met.)
Kasvatusasioiden jaosto:
Raili Keränen-Pantsu. puheenjohtaja (lut.)
Antti Räsänen, varapuheenjohtaja (ort.)
Yhdenvertaisuusjaosto:
Saija Kainulainen, puheenjohtaja (angl.)
Lähteet:
Lähde: Kannel, L., Kuusiholma-Linnamäki, J., Harju-Luukkainen, H., Heiskanen, N., Kulmala, V. & Kuusisto, A. 2023. Paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi. Julkaisut 28/2023. https://www.karvi.fi/fi/julkaisut/paikallisten-varhaiskasvatussuunnitelmien-toteutuminen-paivakodeissa-ja-perhepaivahoidossa